آشنایی با شغل کارشناس تحقیقات بازار
آشنایی شغل کارشناس تحقیقات بازار
کارشناس تحقیقات بازار به مطالعه شرایط بازارهای محلی، منطقه ای و ملی برای بررسی فروش بالقوه یک محصول یا خدمت می پردازد. آنها به شرکت ها در تعیین نوع محصول مورد نیاز مردم، بازار هدف و میزان قیمت آن کمک می کنند.
کارشناسان تحقیقات بازار تحقیق و بررسی کرده و داده های لازم را برای کمک به سازمان برای یافتن بازار برای محصولات و خدماتش تهیه می کنند. آنها درباره آمار جمعیتی، ترجیحات، نیازها و عادات خرید مشتریان اطلاعات جمع آوری می کنند. آنها اطلاعات خود را از راه های مختلف از جمله مصاحبه، پرسشنامه، تمرکز بر گروه، بررسی های تجزیه و تحلیل بازار، نظر سنجی و بررسی ادبیات مربوطه کسب می کنند.
این کارشناسان موقعیت سازمان در بازار را از طریق بررسی رقبا و تحلیل قیمت ها، فروش ها و روش های بازاریابی های آنها، تعیین می کنند. با استفاده از این اطلاعات آنها می توانند بازارهای بالقوه، تقاضای محصولات و روش های قیمت گذاری را تعیین کنند. دانش آنها درباره مشتریان، در توسعه بروشورهای تبلیغاتی و تجاری، برنامه های فروش و بهبود محصولات به آنها کمک می کند. کارشناسان تحقیقات بازار، داده ها را با استفاده از تکنیک ها و نرم افزارهای آماری ارزیابی می کنند. آنها باید داده ها را برای مشتریان تحلیل کرده و گاهی روندهای آینده را پیش بینی کنند. اغلب نتایج تحلیل داده ها را در قالب نمودارها، گراف ها و سایر ابزار مناسب ارائه می دهند. برخی از این کارشناسان که دارای مدارک ارشد یا دکترا هستند، به تدریس می پردازند.
کارشناسان تحقیقات بازار معمولا در محیط کار به تنهایی کارکرده و بیشتر با کامپیوتر سر و کار دارند. آنها به جمع آوری و تحلیل داده ها و تهیه گزارشات مربوطه می پردازند. اگرچه برخی برای جمع آوری داده ها ارتباط مستقیم با افراد دارند. کارشناسان تحقیقات بازار معمولا به صورت تمام وقت کار می کنند. برخی نیز که برنامه کاری فشرده دارند باید ساعات بیشتری را کارکنند.
وظایف کارشناس تحقیقات بازار
نظارت و پیش بینی روندهای بازاریابی و فروش
ارزیابی اثر بخشی برنامه ها و استراتژی های بازاریابی
تدوین و ارزیابی روش های جمع آوری داده ها از جمله بررسی و ممیزی، پرسشنامه و نظر سنجی
گردآوری داده ها از مشتریان، رقبا و شرایط بازار
تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری
تبدیل داده ها و یافته های پیچیده به جداول، نمودارها و گزارشان مکتوب قابل فهم
تهیه گزارشات و ارائه آنها به مشتریان و مدیران
مهارت و دانش مورد نیاز
مهارت عالی در ریاضیات و کامپیوتر
توانایی تحلیل و تفسیر آمارها
مهارت های ارتباطی خوب
مهارت های نوشتاری خوب برای نوشتن گزارشات و طراحی پرسشنامه ها
مهارت حل مساله خلاقانه
دقت و توجه به جزئیات
مهارت خوب سازماندهی و مدیریت زمان
توانایی تحمل فشار کاری زیاد
علاقه به روانشناسی و علوم رفتاری
آگاهی از کسب و کار
تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل کارشناس تحقیقات بازار
اکثر شاغلین این کار از فارغ التحصیلان رشته های مدیریت، آمار، علوم اجتماعی و ریاضی (کاربردی) هستند. داشتن تجربه کاری در زمینه های کسب وکار، بازاریابی و فروش، تحلیل داده ها، گزارش نویسی و جمع آوری داده ها در یافتن پست های شغلی مناسب، بسیار مهم و مفید می باشد.
بازارکار و آینده شغلی کارشناس تحقیقات بازار
از آنجا که اغلب صنایع به تحقیقات بازار نیاز داشته و از آن استفاده می کنند، کارشناسان تحقیقات بازار در همه صنایع می توانند استخدام شوند. برخی از آنها برای انجام تحقیقات استخدام می شوند. برخی در شرکت های مشاوره ای که تحقیقات بازار را برای مشتریان زیادی انجام می دهند، استخدام می شوند. درصد کمی از آنها به صورت شخصی و مستقل کار می کنند. برخی نیز در کنار مشاوره به شرکت های دولتی و خصوصی، تدریس هم می کنند.
وضعیت استخدام این شغل در برخی از کشورهای جهان
آمریکا - پیش بینی می شود میزان استخدام در این شغل بین سال های۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۴۱ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط رشد همه مشاغل ۱۴ درصد خواهد بود.
حقوق و درآمد کارشناس تحقیقات بازار
در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد کارشناس تحقیقات بازار در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.
برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای کارشناس تحقیقات بازار در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس توسعه بازار، کارشناس محصول، سرپرست کانال توزیع، مدیر محصول، مدیر توزیع و . می باشند که یک کارشناس تحقیقات بازار می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.
برای کارشناس تحقیقات بازار در هر سمت و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثالکارشناس تحقیقات بازار که در سمت کارشناس توسعه بازار در رده کارشناس کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۶۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۰۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۰۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.
درآمد کارشناس فروش در ایران
همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله کارشناس تحقیقات بازار می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد کارشناس تحقیقات بازار از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق کارشناس تحقیقات بازار نیز افزایش می یابد.
درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان
آمریکا - متوسط حقوق و درآمد سالانه این شغل ۶۰,۵۷۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۶۰,۲۵۰ دلار بوده است.
انگلستان - متوسط درآمد سالیانه این شغل برای افراد تازه کار بین ۲۹.۰۰۰ تا ۳۵.۰۰۰ دلار، برای افراد با تجربه بین ۳۸.۰۰۰ تا ۵۳.۰۰۰ دلار و برای افراد ارشد حدود ۷۶.۰۰۰ دلار می باشد.
شخصیت های مناسب این شغل کارشناس تحقیقات بازار
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و . برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
برخی از شخصیت های مناسب شغل کارشناس تحقیقات بازار بر اساس شخصیت شناسی MBTIINTJENTPINTP